DELL N5110 SİLİK GÖRÜNTÜ SORUNU???

Posted by Mert Şener on 11:19 with 12 comments
                           DESTEK İÇİN REKLAMA TIKLAMANIZI RİCA EDİYORUM...

Başlıkta da olduğu gibi panelin ledleri yanmıyor kısaca.Aslında bu durum bir çok laptopta olabilecek bir sorun.Bu modelde 7-8 kez gelince aynı arıza buraya yazma ihtiyacı duydum...

  Bu model ekran kartı arızası neredeyse hiç vermeyen modeldir.O yüzden her görüntü gelmeyen n5110'a boşuna sıvı flux sıkıp ısı vurmayın kasap kardeşlerim:)

  Önce i/o chip değiştirdim.Çünkü "LVDS",yani panele giden voltajlar oradan çıkıyor.Bu modelde i/o fazlaca bozuluyor aklınızda olsun.Mesela klavyede direk i/o chipe bağlıdır her modelde...

 Sonuç değişmedi tabiki.Sonra anakartı tek başına dışarı aldım yeterli donanımları üzerinde bıraktıktan sonra ve i/o chipin üstüne bastırdım.Oturmayan bir bacak mı var acaba sorusuyla...Ledler yandı bu sefer fakat aslında i/o chipe bastırmamla olmuyormuş.Çünkü anakartta çatlak varmış.Soğuk lehim çatlağı da olabilir belkide...


  Aşağıdaki fotoğrafta olduğu gibi;Kırmızı bölgeye başparmağımızı koyup,çapraz hizadaki yere elimizi koyup,aşağı yukarı hareket ettirdiğimiz zaman ledler yanıyordu...






 Peki neydi bu sorunun sebebi?Bence tamamen yanlış müdahaleden...Siyah kare içerisindeki vida yazan yerde bulunan vida sökülmeden diğer iki "board" daki yerlerin sökülmesinden kaynaklı bir çatlak meydana geliyor anakartta.Yani o vida görünmüyor ve öyle sökülmeye çalışılıyor.Kısacası fizik kuralı diyebiliriz...Bir faklı seneryo ise:3.3v-5v sağlayan entegrenin bozulması veya oradaki yolların kırılması olabilir.Çünkü bahsettiğim yerin hemen orada yer alıyor.Bu modelde oldukça bozulmaktadır hatta."TPS 511123"tür bu entegrenin ismi.(Belkide daha başka bir sebebi vardır bilemiyorum.Benim aklıma gelen bu)

Konuyu daha fazla uzatmadan,bende erkan silik iken "LVDS connector" kısmına giden bütün voltajları ölçtüm ve sonra panel yanarken olan voltajları ölçtüm.Sonunda baktım ki 15. bacağa 3.3v gelmiyor... 
Normalde 40 pin panellerde;2. veya 3. bacaktan 36. pine köprü atarsanız ekranın ledi yanar.Eski tip laptoplarda 36. ve 37. bacakları birleştirirseniz de olabilir bu durum.Şemasında;"LED_EN" yani "led enable" diye geçer.Fakat bir çok şemada böyle bir terim göremezsiniz.Fakat şunuda belirteyim ki:"Fn" ile birlikte aydınlık azaltma ve çoğaltma çalışmayacaktır birçok modelde...

Bu modelin şeması ise 30 pindir.Bende yukarıda bahsettiğim voltaj ölçümlerinden sonra 15. pine 3.3 volt gerektiğini düşündüm ve bunu cameraya giden 3.3 volttan çaldım:).Bu pin ise 6. bacaktır.Bütün olay bu şekilde oldu.6. pinden 15. pine bir köprü attım kısacası.Bu durumda camera çalışıyor mu çalışmıyor mu test etme vaktim olmadı hiç yoğunluktan ötürü...


Bu fotoğrafta olduğu gibi bir köprü attım.Pek net gözükmüyor olabilir ama özel yol çekme teli ile attım köprüyü.Her tamircide bulunması gereken bir parça bence bu arada.Dışı iletken değil ama içi iletken ve lehim sürerek uçlarını açıyorsunuz...




Ben size "DELL N5110" LVDS  voltaj sıralamasını veriyim.Belki başka sebepler olur,başka türlü arızalar olur ona göre hareket edersiniz...



1-19v
2-19v 
3-19v
4-1.87v                                                                     
5-1.68v
6-3.3v
7-0
8-0
9-0
10-0
11-0
12-0
13-1.22v
14-1.18v
15-3.3v
16-1.12v
17-1.12v
18-1.26v
19-0
20-1.04v
21-1.33v
22-1.05v
23-1.34v
24-3.3v
25-3.3v
26-0
27-3.3v
28-3.3v
29-3.3v
30-3.3v


Normalde cihaz çalışırken vermesi gereken voltajlar bunlar...

Diğer laptoplarda oluşan silik ekran durumu birçok nedenden olabilir..Mesela ilk 3 bacak 19v ve hepsi aynı yol üzerindedir.Eğer birinde 19v yok ise diğerinden köprü atabilirsiniz ve her zaman bu 19v hattına bir sigorta(fuse) bağlanır.Gördüğünüz gibi birçok bacak "0"volt.Yani bir çok yol işe yaramıyor aslında.Bu durum üretilen anakarta göre değişiklik gösterir.Diğer yazılarımda dediğim gibi;Bir anakart üzerinden 5 farklı model çıkabiliyor.Kimisine ekran kartı olmuyor,kimisinde bluetooth olmuyor vs vs...


 Not:Bu söylediklerimi herhangi bir sıvı teması,vurma,çarpma gibi eylemleri yok sayarak söylüyorum.

Kısacası olabilecek sorunlardan bahsettim.Bunların dışında olabilecek sorunlar için benimle iletişime geçmeniz yeterli olacaktır.Elimden geldiğince yardımcı olmaya çalışacağım.Esen kalın...






                                             DESTEK İÇİN REKLAMA TIKLAMANIZI RİCA EDİYORUM...