ACER 5742G (LA-5893P) SIVI TEMASI SORUNU???

Posted by Mert Şener on 13:06 with 3 comments

                                      DESTEK İÇİN REKLAMA TIKLAMANIZI RİCA EDİYORUM...


  Bu konuyu aslında bloğu ilk açtığım zamanlarda yayınlamam lazımdı ama oydu buydu derken hep erteledim ve kaldı öylece...Hatta:"Acer 5742 çalışırken birden kapanıyor" adlı yazımda bunun bir kapasitöre (kondansatör) neden olduğunu söylemiştim...Evet bu durum sebep oluyor kapanmasına ama esas sorun:Intel'in "Me Region" kısmının bios çipi ile uyuşmamasından kaynaklı olduğunu daha yeni yazıyorum.Çoğu arıza bu yüzden geliyor diyebilirim kapanma sorunu ile alakalı...

Me region ile ilgili "Bu yazıma" bakabilirsiniz.Bu konuyla ilgili nedir ne değildir ayrıntılı bilgiler veriyorum.

Konumuza gelecek olursak;Neden sıvı teması sorunu dedim?Çünkü bu cihaz ve bu anakart modeli en çok bu arıza ile geliyor.Sıvı temasının kronik olması ile ilgili ne alakası var diyebilirsiniz ama evet kronik.Çünkü:Bu cihazın tasarımıyla alakalı birşey.Tasarım olarak sıvı teması almaya müsait...


Her zaman "En iyi " laptop hangisi sorusuna,öyle bir marka yok her laptobun; " Belli kronik arızaları veya markalar,belli zamanlarda sıkıntılı seriler çıkartıyor " demişimdir.Hakikaten de öyle.Casper cky,chu vs vs gibi modellerinde yüze 99 oranında ekran kartı sorunu göremezsiniz mesela.Her ne kadar Casper'ı eleştirsemde...Asuslarda da ekran kartı sorunu göremezsiniz kolay kolay...Fakat aynı zamanda Hp'nin g6,g62,dv6 serilerinde ekran kartı sorunu görebilirsiniz...Yani bir marka neyi isterse,o donanımı bozuyor. İkisi arasında kıyaslama yapsam her türlü Hp çıkar kalite olarak ve bilinen olarak ama öyle değil.Bu söylediklerimden Hp kötüdür anlamı çıkmasın sadece örnek verdim.Yoksa Casper da baya bir sıkıntı çıkarıyor:)

Benim tek derdim:Sıkıntı çıkaran laptop ne tür bir arıza çıkarıyor genelde hepsi bu.Mesela "Acer v5-551g" kronik olarak FCH'ın beslemesindeki (AC_IN) bobinden arıza veriyor.Yani çıkarılan arızanın zorluk derecesi nedir?Gene caper cky-chu modelinden örnek verecek olursak,bu cihazda güç sorunu ile ilgili bir durum veya ekran kartı ile ilgili sorun yaşamanız çok ama çok düşüktür.Bu örnekleri gelişi güzel ve aklımda olanlardan verdim yoksa her markadan birden fazla örnek verebilirim...


Yani bu cihazda sıvı teması kronik bir şekilde varsa bu tasarım kaynaklıdır...


Peki neden tasarım kaynaklıdır?Çünkü:Bu anakartta koruma jelatini yoktur ve anakart toucpadin hemen altında yer almaktadır.Farklı model ve markalarda bu durum yoktur veya koruma jelatini mevcuttur.Ben tamir ettikten sonra oraya koruma jelatini çekiyorum bir daha yaşanmasın diye.Birçok modelde olabilir ama bunda yoktur.Ben,bu "Koruma jelatini " ne işe yarıyor,anakartı ısıtıyor" deyip komple sökeni bile gördüm...

Olay:Toucpad'in hemen altında anakartın bahsettiğim bölümünün bulunması...Bu bölüm anakartın 19v girişini kontrol eden bölümdür.

Peki neden burada sıvı teması oluyor?Çünkü:İnsanlar laptobunu ıslak mendil veya onun benzeri şeylerle temizlerlerken araya o sıvı kaçıyor.Aynı şey annelerimizin led tv leri temizlerken ki zamanlarında da oluyor...Normalde bahsettiğim şartlarda çoğu laptopta bu durum olmayacaktır ama bu laptopta oluyor bahsettiğim nedenlerden dolayı...

Sıvı teması konusunda bahsedecek olursak;Ben sıvının cinsine göre müdahale ediyorum.Çünkü şekerli sıvı (kola,mevye suyu vs vs) ile su temasının temizlenmesi çok farklı..En çok çektiğim sorunlardan biri ise:Sıvı teması olmuş cihazın bana "O bilgisayarcı tarafından kendince temizlemiş olduğunu sanarak" gelmiş olmasıdır.Ben sıvı teması olupta 1 sene sonra gelen müşteri bile gördüm.Oksit denilen olay nasıl bir anda olmuyorsa sıvının anakarta ulaşması veya onun kimyasal tepkimeye ulaşmasıda bir o kadar sürüyor.Yani öyle her sıvı teması olan makineyi direk alkol veya tinerle temizleyip,parayı götüreyim olayı yapmayınız.

Bunları yazmakta geç kaldım farkındayım ve çoktan modası geçti bu modelin ama genede yazma gereği duydum...Direk konuyu paylaşıp şu şudur vs vs diyebilirdim ama diyemedim.Çünkü burası benim kişisel bloğum ve daha bu tarzda paylaşacağım birçok son kullanıcı,anakart amatörlüğü hikayelerim var..Size bu kadar isyanımın en üst seviyede bir örneğini vereyim.Anakarta termal macun yerine diş macunu sıkanı gördüm.Evet şaka değil tamamen gerçek ve bu kişi "x" belediyenin bilgi işlem sorumlusuydu...


Tekrardan konumuza gelecek olursak.Buradaki sıvı teması çoğu insanın gözünü korkutuyor ama bu bilgisizlikten veya üşengeçlikten kaynaklanıyor...

Aşağıdaki fotoğrafta hangi direnç hangi "ohm" değerine sahip mevcuttur...






Peki bu dirençleri nereden bulacağız?Tabiki burada hurda anakart olayı devreye giriyor.Zaten Ben bu işi yapıyorum diyen 100 den aşağı hurda anakartı yoksa yapıyorum demesin...Gene bulmak isterseniz tek tek ölçmek yerine,"LM393" bulunan bir anakartın çevresindeki dirençlerden bulabilirsiniz.Çünkü bu işi bilenler sanıyor ki;Üreticiler bunları istedikleri gibi yerleştiriyorlar.Halbuki lm393 olsun isterse tps51123(stand-by entegresi) olsun bunların hep bir hesaplaması var.İşin olayına matematik giriyor.Her entegrenin bir grafik değeri;En fazla çekebileceği akım,en fazla alabileceği voltaj vs gibi değerleri mevcut.Kronik arızaymış,şu laptopta bu arıza mevcutken bunda bu arıza mevcut değil...Hepsi bundan kaynaklanıyor.O yüzden  hangi donanım parçasını bozmak istiyorlarsa onu bozuyorlar ki teknik servisten %200-300 karla geri dönüş sağlasınlar.Yani o entegrenin üreticisi diyor ki:"Ben bu entegreyi ürettim,bu sinyal bu bacağa,bu değerlerde kapasitör veya direnç gelir" diyor.Bu anakartları üretirken de bu entegreler üzerinde ana hatlar belirleyip ona göre anakartı üretiyorlar.Bunlara işlemci,kuzey köprüsü,güney köprüsü vs vs bütün donanımlar dahildir.


Burada dirençlerin ohm değerlerini "Boardview" denilen uygulamalı şema sayesinde bulabiliyoruz.Normal şema ile de bulunabilir ama hem çok zor hemde aşırı zaman harcayan bir iş olacaktır bu anakart için.Çünkü:Bir çok anakartta direnç,kapasitör,bobin vs gibi smd devre elemanlarının kodlaması mevcuttur.Bu ve bir çok "Compal" anakartlarda ise bulamazsınız.Bu durumda şematik veya boardview devreye giriyor işte.Yanında yazıyor hangi kod olduğu.Mesela "pr75,r86,c67,l45,pq3,p56" diye uzar gider.Bu anakartta "pu18" kodlu regulatör üzerinde dönüyor bütün olay.Bunu mostef sanan var ama değil bu bir regulatördür...

Son olarak eğer reset atıyorsa,yani güç ışığı sürekli yanıp sönüyorsa arıza sıralaması ile bios veya güney köprüsüdür (hm55) diyebilirim yüksek ihtimalle...


İşten anlayanlar için region lu dump dosyasınıda vereyim...


http://dapalan.com/8Hpd




Bios dump hakkındaki yazımı okumak isterseniz o da "BURADA"



Aklıma açıklayacak pek fazla birşey gelmiyor açıkçası bir çok şeyi açıkladığımı düşünüyorum....Umarım faydalı olabilmişimdir.Saygılar dilerim...




                       
                         
                               DESTEK İÇİN REKLAMA TIKLAMANIZI RİCA EDİYORUM...